Interview met Begijn Le Bleu: 'Een artiest is de bougie ...'
23-01-2012 - 13:42 uur
In 'Een beschaafde jongen' gaat Begijn Le Bleu solo de bühne op. Gewapend met een spervuur aan hilarische typetjes en situaties, maar bovenal doorspekt met een subtiel verhaal, blijft Begijn verrassen met eigenzinnig en niet vrijblijvend cabaret.

Wat zou Begijn Le Bleu als bezoeker van 'Een Beschaafde Jongen' vinden?
Moeilijke vraag ..., dit betekent dat ik mezelf moet verkopen. Ik denk dat ik een geschakeerde voorstelling van een bezielde verteller zou zien waarin je een sluitend verhaal te horen krijgt met humor en kleurrijke personages. Bovendien worden er een paar ideeën aangereikt waar je achteraf nog even over kunt nadenken als daar de behoefte voor zou bestaan... De voorstelling geeft mensen de kans om op een andere manier naar mensen te kijken met betrekking tot driften en verlangens.

Wat is de artistieke gedachte achter 'Een Beschaafde Jongen'?
Met deze voorstelling wil ik laten zien hoe je verstrikt kan raken in een web van verlangens, driften en instincten. Waarbij de verschillende types als transformatie in dit verhaal de stempel zijn. Dit leidt soms tot hilarische momenten, maar er is ook spot, cynisme, verstilling en inzicht. Qua vorm is het verhalend cabaret waarin ik een aantal personages speel.

Welk publiek zou je willen bereiken met de voorstelling?
Ik heb niet onmiddellijk een publiek in gedachten. Ik denk dat de omstandigheden waarin je speelt en de luisterbereidheid van een publiek maken of je iets kunt zeggen, ja dan nee. Wie dat dan precies is, maakt mij echt niks uit. Ik hoorde van een cabaretliefhebber dat wanneer hij een ticket kocht hij het recht had om vermaakt te worden. (lees: lekker lachen). Daar ga ik niet altijd mee akkoord. Het is de 'brood en spelen'-mentaliteit die er meer en meer insluipt de dag van vandaag. Ik vind dat er ook plaats moet zijn voor verbazing, twijfel of zelfs rechtuit shockeren zonder dat je daar de artiest voor verantwoordelijk stelt. Een artiest is de bougie, wat hij of zij doet is de vonk, het publiek versterkt die vonk, zodat de motor begint te draaien. Het aandeel van een publiek is dus heel groot.

Waar komt de naam Begijn Le Bleu eigenlijk vandaan?
Begijn is mijn familienaam en Le Bleu kwam erbij toen ik een van mijn eerste theatervoorstellingen speelde. In Romeo en Julia werd mijn haar blauw geverfd en omdat ik nieuw was in de theatergroep waar ik speelde en groot ben, werd ik al gauw 'Le Grand Bleu' genoemd. Ik smolt Begijn en Le Bleu samen. Mijn voornaam is eigenlijk Timothy. Maar om alle misverstanden te vermijden: Begijn Le Bleu.

Wie zijn je voorbeelden in theater? Wie bewonder je?
André Van Duin blijft een van mijn helden. De typetjes die hij speelt, de waanzinnige expressie en fysieke (vaak agressieve) dynamiek vind ik heerlijk. Het is humor die je moet zien. Dat vind ik mooi. Om die redenen apprecieer ik ook John Cleese. En in dezelfde fysieke lijn ligt Hans Teeuwen. De laatste voorstelling van Teeuwen vond ik trouwens een van zijn sterkere. Je kijkt er naar en op een gegeven moment krijg je dat gevoel: Waar zit ik nu in godsnaam naar te kijken? Maar hij sleurt je mee in zijn maffe wereld. En een laatste voorbeeld is Freek De Jonge. Hij koppelt dat fysieke theater met de geest. Je krijgt op die manier een unieke voorstelling te zien. Als je dezelfde ideeën zou lezen in een boek zou je de theaterpersoonlijkheid van Freek missen.

Waar wil je naartoe als artiest?
Ik geraak stilletjesaan overtuigd van mijn roeping als verteller. Zelfs als ik een voorstelling zou verknippen, zou ik er nog een verhaal in willen stoppen, denk ik. Ook de typetjes of personages zijn eigen aan mijn stijl. Ze zorgen voor de kleur en de humor in mijn voorstellingen. Maar alles zal zowiezo evolueren. Ik wil nog veel andere dingen leren. Als er nog iets is dat ik onder de knie wil krijgen, dan is het wel de rust en overtuiging die Kommil Foo uitstraalt op een podium. Zij brengen soms lange stukken in hun show zonder humor en toch blijft het een humorpubliek boeien. Dat is vakmanschap.

Begijn staat nog twee maal in Nederland met zijn voorstelling 'Een Beschaafde Jongen' voordat hij langs de Belgische theaters gaat. Donderdag 26 januari staat hij in Theater de Veste te Delft en op dinsdag 14 februari in Stadsschouwburg Sittard. Er zijn voor beide voorstellingen nog kaarten beschikbaar.

 
Zie ook: